Відповідно до наказу № 16 ПРДА Сектору управління в сфері освіти "Про проведення фестивалю творчих ідей педагогів закладів дошкільної освіти "Авторська іграшка в роботі з дітьми дошкільного віку "" педагогами нашого закладу : Яків'юк С.М. та Корпан О.Д. була виготовлена народна іграшка .
Назва іграшки : Вовняна лялька «Марійка »Автори іграшки : вихователі групи раннього віку в Розтоківському ЗДО Яків’юк Світлана Михайлівна , Корпан Олена Дмитрівна
Вид іграшки : Народна іграшка – річ, призначена дітям для гри. В народі її ще називають цяцька, лялька, цяцянка, виграшка, забавка. Без неї гра неможлива. Як найсуттєвіший компонент гри, вона відіграє важливу освітню, розвивальну, виховну, навіть організаційну ролі. Як і гра, іграшка є важливим фактором психічного розвитку дитини, що забезпечує поступове здійснення нею усіх видів діяльності на більш високому рівні. Пам’ять етносу, нації, народу, людства про своє історичне та доісторичне минуле. Її форма є однією з початкових субстанціональних форм щодо освоєння людиною навколишнього середовища.
Народна іграшка є спадщиною подібно до рідної мови, казки, пісні. Народні іграшки перевірені дитячою любов'ю до неї, дитячою грою. Народна іграшка несе в собі художню культуру народної творчості, розвиває самобутні риси естетики свого народу.
Вікова категорія , для якої призначена іграшка : Дана іграшка призначена для дітей віком від 2 років до 6 ( 7 років ).
Опис іграшки :
Авторська народна іграшка « Марійка »
Висота іграшки : 30 см.
Діаметр голови : 7 см.
Довжина тулуба : 23 см.
Матеріали що були використані при виготовленні іграшки :
Каркас : Виготовлений з металевої проволки ( алюміній ).
Тіло ляльки : вовна , шерстяні нитки .
Одяг ляльки : натуральні тканини , ( льон , мішковина, шерсть тощо )
Вінок ляльки : шовкові стрічки , гелеві квіти ( волошки , ромашки , кульбаби ).
Спідниця ляльки : геометричний орнамент , виготовлений із тканини фетра ,що складається із кругів напівкругів , трикутників , квадратів , ромбів, різної величини ,що прикріплюються до спідниці за допомогою липкої стрічки . В низу спідниця прикрашена макраме виготовленого із шерстяних ниток .
Прикраси ляльки : прозоре намисто довжиною 15 см що можуть обвиватися навколо шиї до 5 разів . Такі буси можуть сприяти розвитку математичних здібностей дітей дошкільного віку ( лічба до 5 , діаметр кола )
Техніка виготовлення : Авторська іграшка була виготовлена за допомогою техніки сухого валяння вовни.
Валяння вовни, фелтінг, фильцевание ( від англ.felt — повсть, фільц, набивання) — це особлива техніка рукоділля, при якій з пишною, повітряної вовни виходить щільний повсть. Здатність збиватися володіє тільки натуральна шерсть, так як вовняної волосся має лускату структуру, завдяки чому волокна вовни зчіплюються між собою . Техніка сухого валяння така:
При сухому валяння вовна багаторазово протикається спеціальними голками для сухого валяння до стану звалювання. Під час цього процесу волокна вовни зчіплюються між собою, утворюючи тим самим щільний повстяний матеріал.
Кольорова гама : у даній авторській іграшці переважають червоні , жовті та сині кольори .
Розвивальний потенціал іграшки
Народна іграшка є, з одного боку, моделлю, зразком життя, з іншого – джерелом радості, бадьорості, доброго самопочуття. Іграшка як відображена модель поведінки, виявлення і розвитку складних самоорганізованих систем охоплює альтернативні сценарії різних процесів життя. Але практично в кожній народній іграшці закладені вільні основи самовираження, імпульси творчих ходів, виборів, переваг, непередбаченість дитячої поведінки. Сучасна дитина, спілкуючись з народною іграшкою за допомогою органів дотику, слуху, зору, тобто сенсорно, сприймаючи її форму, конструкцію, усвідомлюючи її призначення, непомітно для себе пізнає виробничо-господарську та святково-обрядову діяльність населення рідного краю .
Серед іграшок особливо слід виділити ляльки. Відтворюючи лагідну турботу матері про неї саму, дитина піклується про ляльку, «доглядає» її, і тут найбільш ефективно складаються психологічні передумови для оволодіння моральними норма ми поведінки, формування глибоко соціальних за своїм змістом емоцій. Діти поводяться з лялькою як із живою істотою. Вони розмовляють з нею, одягають її, годують, кладуть спати, шиють для неї одяг, прикрашають квітами, кольоровими стрічками, вишитими візерунками, наслідуючи одяг, зачіски та прикраси місцевого жіноцтва. Так, граючись ляльками, дівчатка готуються до виконання майбутніх обов’язків дружини, матері та господині дому . З давніх давен була така традиція в українських родинах біля маленької дівчинки ліворуч клали ляльку, біля хлопчиків з правого боку – сопілочку. За старовинними віруваннями, то були символічні атрибути – обереги, які дійшли з часів язичництва і несли в собі цілющу силу. Шили ляльки з клаптиків лляної тканини, шовку, конопель, кропиви, вовни.
Вони мали три- чи семикольорову гаму. Поєднувалися кольори зовсім несподівано: білий-малиновий-коричневий; зелений-білий-коричневий-малиновий-морквяний-чорний-синій Ляльки призначалися для дитячої гри. Однак тривалий час у різних місцевостях вони зберігали риси, властиві обрядовим предметам.
У прикарпатських та карпатських селах ляльки – дитячі іграшки оздоблювали майстерною вишивкою і традиційними прикрасами (кораловим намистом, дукачами, селянками). До того ж, у цій місцевості робили на продаж великі декоративні ляльки з вовни виточеною на верстаті дерев’яною основою, вдягнені у майже точні копії народного гуцульського святкового вбрання. Граючись такою лялькою або намагаючись її зробити, дитина засвоювала перші знання народної культури, ознайомлювалася з основами пластичних та декоративних традицій.
Виховна цінність іграшки полягає в тому, що вона сприяє формуванню самостійності творчої діяльності дітей. Традиційні іграшки різних народів здавна використовують з метою естетичного, морального, розумового, фізичного виховання. Під час гри дитина розвивається, пізнає світ, наслідує і засвоює соціальний досвід.
Варіанти використання іграшки
Кожна іграшка – це вияв історії та культури народу, оскільки вона відображає соціальне життя певної епохи. Народні ігри, де ми використовуємо народні іграшки, містять елементи фольклору, а це сприяє залученню до національної культури. Вони розвивають естетичні почуття, виховують у дітей любов до мистецтва. Тому використання народних іграшок, як і елементів традиційного мистецтва на заняттях з дітьми – в дитячих садках, будинках творчості – має велике виховне значення.
Під час гри дитина розвивається, пізнає світ, наслідує і засвоює соціальний досвід. Іграшка є засобом передавання культурного досвіду народу від покоління до покоління. Важко переоцінити ту величезну роль, яку відіграють народні іграшки у моральному та естетичному вихованні дітей. З давніх-давен вони були не лише формою проведення дозвілля та розваг. Завдяки їм формуються такі якості, як кмітливість, наполегливість, організованість, спритність, уважність, товариськість тощо, розвивається фантазія, мовлення, образне мислення. Розумно організована гра з іграшкою є дійовим методом трудового виховання. Адже дитина з іграшкою виконує певні дії, щось вигадує, часто наслідуючи трудові дії до рослих . Багаторазове повторення ігрових дій віддавна було спрямоване на прищеплення дітям поваги до праці, до звичаїв і традицій рідного народу. За допомогою активного використання народної іграшки, участі в іграх діти легко опановують вірші, пісні, примовки, приказки, скоромовки, лічилки, якими супроводжуються.
Педагоги, вчителі, вихователі, батьки повинні не лише зацікавлювати дитину іграми з народними іграшками, а й навчати її бачити та сприймати їх як певні образи, тобто витвори мистецтва, зразки високої традиційної культури, спадкоємцем багатств якої є дитина. Педагогічна цінність українських народних іграшок полягає в тому, що вони дають простір творчій активності, орієнтують у навколишньому світі, привчають до праці, розвивають мовлення дітей. Отже, як найістотніший компонент гри іграшка виконує важливу освітню, розвивальну, виховну функції. Так само, як гра, вона є важливим фактором психічного розвитку дитини, забезпечуючи поступовий перехід до здійснення різних видів діяльності на більш високому рівні.
$
|